Последвайте ни

Отзив за книгата: 20 игри със скрач

След първия ми опит да споделя насочващо мнение за книга, посветена на детското програмиране, идва ред на втората подобна статия. Избирам си да коментирам следващото заглавие, а именно: "20 игри със Скрач". Тази книга явно вече е с почти изчерпан тираж, защото много трудно я намерих. 

корица на гърба

Пълното наименование на книгата: ''20 игри със скрач; Програмирайте сами 20 страхотни игри!"

Автор: Макс Уейнрайт

Издателство: "Фют", издадена: 2017 г.
корица: мека
страници: 80 (гланцирани);

Книгата, в действителност, съдържа идеи и указания за програмирането на 20 игри, разпределени по трудност в 5 групи. 

Книгата е базирана на Scratch 2.0. От същия автор има и друга книга за Scratch, ползвайки вече актуалния Scratch 3.0, която обаче на българския пазар все още не съм срещнала. Игрите в двете книги не са еднакви, а и по брой се различават: тези в по-новата книга са 25 на брой. Имат, разбира се, много общо и ползват подобни конструкции. Ето линк, от който може да си свалите копие на английски: https://en.1lib.limited/book/18631605/e566f3 и сами да прецените до колко би могла да ви е от полза.

https://en.1lib.limited/book/18631605/e566f3

Тук липсват обстойни обяснения и запознаване с интерфейса на Scratch. В 2 страници авторът нахвърля основното и в още толкова обръща внимание на графичния редактор. Между другото: в повечето игри авторът насърчава използването на графичния редактор: ползва собсвен дизайн за спрайтове и декори, както и дава полезни съвети и трикове при боравенето с него.

Както вече описах, 20-те игри са разделени от автора по трудност в 5 нива, или по-редно е да ползвам понятието "раздел".

Игрите от Първи раздел са най-опростени и лесни. В тях са включени кратки конструкции, свързани с цикли и повторения, блокчета от движение, основни блокчета от външност, звук и сетива, както и условие.

Във втори раздел:
- се въвеждат променливи, 
таймер, оператори, съединяване на текст;

В трети раздел:
- конструкциите се усложняват с използването на сложни случаи на сблъсъци, ползващи комбинации от повторения, логически оператори и сетива; 
- проверка за местоположение;
- усложнено приложение на променливи;
- използване на променливи в звукови ефекти;
- допълнителен пакет от функции "Молив"

В четвърти раздел
- всяка от игрите ползва създаване на клонинги;
- ползва разнообразни и дълги конструкции, събиращи всичко до момента;

В пети раздел:
- се въвеждат собствени функции / методи;
- джиженията на спрайтовете стават по модел на гравитационните движения от реалността - те падат, отскачат и т.н.

Уви, до работа със списъци отново не се стига. Но и без тях, книгата изгражда достатъчно сложно ниво за книга-самоучител.

Графичното ѝ оформление е хубаво: интерсни и разнообразни илюстрации, не са натрапчиви и хаотични. Съдържанието остава по-важно от картинките, а и не прелива от текст, а се пази баланс между код и обяснителен текст. Много добро като решение намирам комбинацията от илюстрирания код и обяснителни бележки към него. Така за всеки ред код, детето получава обяснение, какво се очаква да свърши или защо е там.

С това коментарът ми по тази книга приключва. 

Скоро ще споделя за следващата книга от личната си Scratch-библиотека, а за още ресурси и материали ни последвайте на страницата ни във facebook.

Поздрави: Kinder Coder

Коментари