- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Теми
Теми
ресурси46
роботика40
Lego Education28
Роботика за България24
Lego Spike21
Истории за разказване21
Scratch20
Lego Mindstorms EV319
рободизайн19
Вдъхновение14
програмиране14
работа с детето вкъщи14
micro:Bit9
Книги9
състезания8
интервю7
STEM6
Коледни6
бъдеще6
EUCodeWeek5
Азбука5
Забавна математика5
Arduino4
First Lego League4
Момичетата от математиката и
информатиката4
STEАM3
Дигитализация3
Логика3
BricQ Motion2
Конструиране2
изкуствен интелект2
Bebras1
Scratch Jr.1
Информационни технологии1
МОН1
Показване на още
Показване на по-малко
Последвайте ни
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
След първия ми опит да споделя насочващо мнение за книга, посветена на детското програмиране, идва ред на втората подобна статия. Избирам си да коментирам следващото заглавие, а именно: "20 игри със Скрач". Тази книга явно вече е с почти изчерпан тираж, защото много трудно я намерих.
![]() |
корица на гърба |
Пълното наименование на книгата: ''20 игри със скрач; Програмирайте сами 20 страхотни игри!"
Автор: Макс Уейнрайт
Издателство: "Фют", издадена: 2017 г.
корица: мека
страници: 80 (гланцирани);
Книгата, в действителност, съдържа идеи и указания за програмирането на 20 игри, разпределени по трудност в 5 групи.
Книгата е базирана на Scratch 2.0. От същия автор има и друга книга за Scratch, ползвайки вече актуалния Scratch 3.0, която обаче на българския пазар все още не съм срещнала. Игрите в двете книги не са еднакви, а и по брой се различават: тези в по-новата книга са 25 на брой. Имат, разбира се, много общо и ползват подобни конструкции. Ето линк, от който може да си свалите копие на английски: https://en.1lib.limited/book/18631605/e566f3 и сами да прецените до колко би могла да ви е от полза.
![]() |
https://en.1lib.limited/book/18631605/e566f3 |
Тук липсват обстойни обяснения и запознаване с интерфейса на Scratch. В 2 страници авторът нахвърля основното и в още толкова обръща внимание на графичния редактор. Между другото: в повечето игри авторът насърчава използването на графичния редактор: ползва собсвен дизайн за спрайтове и декори, както и дава полезни съвети и трикове при боравенето с него.
Както вече описах, 20-те игри са разделени от автора по трудност в 5 нива, или по-редно е да ползвам понятието "раздел".
Игрите от Първи раздел са най-опростени и лесни. В тях са включени кратки конструкции, свързани с цикли и повторения, блокчета от движение, основни блокчета от външност, звук и сетива, както и условие.
Във втори раздел:
- се въвеждат променливи, таймер, оператори, съединяване на текст;
В трети раздел:
- конструкциите се усложняват с използването на сложни случаи на сблъсъци, ползващи комбинации от повторения, логически оператори и сетива;
- проверка за местоположение;
- усложнено приложение на променливи;
- използване на променливи в звукови ефекти;
- допълнителен пакет от функции "Молив"
В четвърти раздел:
- всяка от игрите ползва създаване на клонинги;
- ползва разнообразни и дълги конструкции, събиращи всичко до момента;
В пети раздел:
- се въвеждат собствени функции / методи;
- джиженията на спрайтовете стават по модел на гравитационните движения от реалността - те падат, отскачат и т.н.
Уви, до работа със списъци отново не се стига. Но и без тях, книгата изгражда достатъчно сложно ниво за книга-самоучител.
Графичното ѝ оформление е хубаво: интерсни и разнообразни илюстрации, не са натрапчиви и хаотични. Съдържанието остава по-важно от картинките, а и не прелива от текст, а се пази баланс между код и обяснителен текст. Много добро като решение намирам комбинацията от илюстрирания код и обяснителни бележки към него. Така за всеки ред код, детето получава обяснение, какво се очаква да свърши или защо е там.
С това коментарът ми по тази книга приключва.
Скоро ще споделя за следващата книга от личната си Scratch-библиотека, а за още ресурси и материали ни последвайте на страницата ни във facebook.
Поздрави: Kinder Coder
Коментари
Публикуване на коментар