Последвайте ни

Scratch азбука за програмисти: Табло за класна стая


От известно време много исках да си имаме табло на тема ''програмиране''. За разлика от много други учебни предмети като математика, чужд език, география, химия и т.н. готови табла по компютърно моделиране или ИТ, подходящо за моите ученици, не се продават, затова насочих усилията си в обмисляне как сама да направя такова. Тук трудното не беше в материалната изработка - какво да му мислиш толкова: голям стар кашон, двоен картон, бяла хартия за облепване, свински опашки за закачане и много тиксо! 

По-трудоемко беше да оформя това, което да се принтира. Спрях се на отделните блокове в Scratch, но изписани на английски. В началото, когато децата са все още начинаещи, ползваме български език, но в определен етап на напредване, преминаваме на английски. Така, освен за декоративна цел, таблото ще може да бъде ползвано и с опознавателна - надявам се с негова помощ децата да привикнат към ключовите думи. 

И така.. Кое ме затрудни: Основният проблем дойде от мащаба. Исках да е голямо табло, но близките принт студия предлагат само А3, което е 2 х А4. Аз си го представях да бъде поне А1, което е 594 х 841 мм и то ламинирано, за да не се къса, цапа и т.н. Това обаче е малко скъпо начинание. Затова се спрях на варианта 4 х А4, които да сглобя в цяла картина. 
Как се разпределят 26 букви, придружени от кореспондиращите им блокчета на равни пропорции върху 4 листа, и то горе-долу подравнени, а не хаотични и разпилени.. С малко нерви и проби-грешки, стана ето по този начин:
Нужни ми бяха 4 таблици, по една за всеки лист, и тук-там се наложи обединяване на клетки и колони.
Стигаме до блокчетата: Не, това не са скрийншотове, правени в Scratch 3.0. Всяко блокче е отделно генерирано PNG изображение. Фокусът става благодарение на този линк, който е създаден именно с тази цел. 

Ето и кодът, който стои зад всяко едно от блокчетата:

A: <<> and <>>
B:  broadcast [message1 v]
C: create clone of (myself v)
D: direction
E: else
F: forever
G: go to (random position v)
H: hide
I: if <> then
J: join () ()
K: key (? v) pressed
L: length of ()
M: () mod ()
N: not ()
O: <<> or <>>
P: pick random () to ()
Q: (Question)
R: repeat ()
S: set (var v) to ()
T: timer
U: username
V: (variable)
W: wait until <>
X: X Position
Y: Y Position
Z: Zoom :: my block

Мисля, че сами откривате зависимостта. И така, сумарно в часове начинанието "Scratch азбука за програмисти" ми коства около 6 часа. Но съдейки по реакциите на децата, когато видяха материалния облик на тези 6 часа, усилията са си стрували. Разбира се, споделям и с вас файла, готов за печат, в случай, че и на вас ви се иска да си имате табло в кабинета. Недостатъкът в лицето на моето лого, го премахнах, но таблицата изглежда малко счупена. И все пак, с малко усилия ще успеете да поставите друго ново изображение, подходящо за вашите цели. Файл без логото на Kinder Coder изтеглете от тук.

За още ресурси и материали ни последвайте на страницата ни във facebook.
Поздрави: Kinder Coder

Коментари


  1. Еха, чудесна идея. Може ло да взаимствам?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Радваме се, че Ви допада! Споделено е именно, за да се ползва :) Ще се радвам да реализирате идеята и при вас, а защо не и да споделите резултат!? Поздрави!

      Изтриване
  2. Благодаря за подкрепата! Ще се радвам да се отбивате от време на време!

    ОтговорИзтриване
  3. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар