- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Теми
Теми
ресурси46
роботика40
Lego Education28
Роботика за България24
Lego Spike21
Истории за разказване21
Scratch20
Lego Mindstorms EV319
рободизайн19
Вдъхновение14
програмиране14
работа с детето вкъщи14
micro:Bit9
Книги9
състезания8
интервю7
STEM6
Коледни6
бъдеще6
EUCodeWeek5
Азбука5
Забавна математика5
Arduino4
First Lego League4
Момичетата от математиката и
информатиката4
STEАM3
Дигитализация3
Логика3
BricQ Motion2
Конструиране2
изкуствен интелект2
Bebras1
Scratch Jr.1
Информационни технологии1
МОН1
Показване на още
Показване на по-малко
Последвайте ни
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Винаги съм била привърженик на обучения по програмиране за деца и не само, които не изискват инвестирането в специално създаден за целта хардуер, визирам роботи, микропроцесори и други хардуерни комплекти и аксесоари. Не отричам в никакъв случай, че те са особено интересни и полезни. Напротив: допринасят за по-трайни знания и комплексност на обучението, давайки нагледна представа за връзката софтуер-хардуер. Но са обвързани с разходи, които не всеки може да си позволи и да поеме.
Arduino например е чудесен избор за обучение - лично или на група деца/ученици. За тези като мен обаче, които имат интерес към него, но се колебаят дали да инвестират средства в закупуването на платка и стартов комплект и най-вече, искат първо да го проучат, ще е от полза да използват Arduino симулатор.
В настоящата статия ще разгледам симулатора Wokwi и ще направя своя пръв Arduino проект без да разполагам с Arduino платка.
С няколко думи за Wokwi
Wokwi е онлайн симулатор за Arduino и принадлежащи към него елементи. Той е създаден от ентусиазирани изпитатели и откриватели в света на електрониката и програмирането.
Възможностите на Wokwi
Може да го използваме:
- за да учим програмиране на Arduino;
- за прототипи на идеите си;
- да споделим проектите си с други ентусиасти.
# Той е безплатен! и е браузър базиран (без инсталация и без изтегляния);
# Поддържа симулатори на няколко платки (Arduino UNO, Arduino Mega, Nano, Raspberry Pi Pico и др.)
# Поддържат се няколко сензора - сензори за влажност, аналогови и цифрови температурни сензори, PIR сензор, сензор за движение и др.
# Както и няколко дисплея - OLED, LCD, 7 сегментни, интелигентни светодиоди и др.
# С него лесно се споделят проекти и има куп идеи и интересни материали в блога.
# Има налична документация, която е все още в ранен етап и липсва много информация. Но пък има сформирана общност с множество членове, които си помагат и при нужда от помощ са на разположение. За целта си направете регистрация в Wokwi и вече ще имате достъп до посветения за това сървър с чат-канали Discord Server.
Моят пръв проект - намира се ето ТУК
Като стъпка едно в Arduino програмирането и за да мога да тествам симулатора, реших да изпробвам малък проект за звук. За сравнение между симулатор и реална платка може да хвърлите око на същия проект, но с реалните компоненти. С малко допълнително търсене как се оформя точно кода и как се свързват платката, бъзера и резизстора се получи ето този малък проект:
А как се стигна до крайния резултат? Разяснения в няколко стъпки:
Начален екран в Wokwi |
Избрах за тип на симулатора Arduino UNO;
За вдъхновение разгледайте споделени проекти: Kато за начинаещ, проектите ми се струват доста сложни, но дават идея какви възможности предоставя симулатора на по-напредналите. Препоръчвам да си направите регистрация, както и да се абонирате за бъдещи актуалности и публикации от общността на Wokwi и да прегледате документацията (поне за необходимите компоненти за избрания проект).
И така.. В средата за разработка ясно се разграничават синтактичната и графичната част.
1. За този стартов проект не ни е нужно много писане на код. Важно е да си изясним обаче какви ще са нужните ни компоненти освен самата платка - в случая бъзер и резистор;
2. Чрез бутона в графичната част добавям нужните резистор и бъзер. Ако трябва нещо от тези добавки да се премахва, може да ползвате JSON декларацията и да изтриете съответните редове;
Добавяне на резистор и бъзер |
3. В програмирането на хардуер съществено е и правилното вързване на компонентите, така че стъпката тук е посветена на кабелите;
Тук това се получава чрез клик върху всеки от пиновете. Лично на мен ми беше малко трудно да коригирам. В случай че искате да премахнете някой кабел и да го ''пуснете наново'', като най-бързо решение ползвайте корекция на JSON декларацията: За изтриване на кабел, изтрийте кореспондиращата част на декларацията;
Вързване на кабелите между платка, резистор и бъзер |
Цветовете на кабелите коригирам отново чрез JSON декларацията (втория таб).
Не съм тествала други симулатори на Arduino, но този ми се вижда напълно смислен, а и интуитивен за ползване. С един наръчник от типа ''Първи стъпки с Arduino'' би се получил интересен и полезен курс за Вашите ученици, деца, или за самите Вас!
Ще се радвам на въпроси или мнения, които може да споделите чрез съобщение в любителската facebook страница. Или ни последвайте за още идеи и материали.
Коментари
Публикуване на коментар