Последвайте ни

В лабораторни условия: Деца преживяват света на науката


Продължаваме да Ви срещаме с позитивни и идейни хора, като героите от настоящото интервю са особено креативни и най-важното – посветили са дейността си специално на децата. Запознайте се с Научна точка - научни занимания за деца. Те имат кауза. Кауза с наука. Кои са те и какви ги вършат ще научите от самите тях.

В: Как бихте представили себе си и това, с което се занимавате?

Ние сме група от специалисти, работещи с голям ентусиазъм за популяризиране на точните науки сред най-малките. За целта сме разработили модули от научни занимания, организирани като работилници в реални лабораторни условия. Залагаме на това, децата да се почувстват като малки учени по време на нашите занятия.

В: На фона на повечето занимателни курсове, които се организират за децата, вие се откроявате с нещо различно. Как се зароди идеята и какви бяха основните ви затруднения по пътя на развитие?

По наши наблюдения в масовото училище учениците изучават науката главно теоретично и липсва прекия и жив контакт с нея. Друг голям проблем по отношение на природните науки е нагласата, че става дума за разказвателен предмет. Когато детето е задължено да заучава големи и трудно разбираеми текстове без да може да вникне в тяхната логика, то несъмнено идва момента на страх и неудовлетвореност от себе си. Как да очакваме децата ни да израснат уверени и критични, когато не са в състояние сами да размишляват и да действат самостоятелно, а само да възпроизвеждат на готово информацията. Затова ние се опитваме чрез научни игри и експерименти да увлечем участниците и така те да се докоснат до магичния свят на науката.


В: Как успявате да спечелите т.н „дигитални деца“ с научи факти и експерименти, без никакъв допир с дигитализацията?

Чрез преживяването, естествено. Потапянето на детето в света на лабораторията провокира у него удивление и желание за опознаване на този непознат и тайнствен свят. Все пак една от характерните детските черти е любопитството.


В:  какво представляват заниманията ви и как те допринасят за развитието на детето?
Разработените от нас образователни модули, се състоят от серия от тематично свързани работилници, всяка от които включва теоретична беседа и експериментална част. Работи се в група от 8-12 деца, разделени на екипи от по двама, разполагащи със собствен набор от материали.
Целта на заниманията е както да разширят кръгозора на децата по определени теми и въпроси, така също и да развият важни умения като концентрация, сензорика и фина моторика. Практическото прилагане на научни методи като сравнение и наблюдение от участниците ни, спомага за развитието на техните логически и аналитични способности. Разпределянето на задачите и разчитането на другарчето при работа в екип спомага също така и за усъвършенствуване на емоционалната интелигентност.

Въпрос, който задаваме на всички: Какво бихте казали на тези родители, които се опасяват да не би детето им да развие пристрастеност към дигиталните устройства, и гледат на курсовете по програмиране в ранна възраст по-скоро като на опасност, отколкото на нещо полезно и изграждащо стойност?

Дигиталните технологии навлизат във все-повече сфери от ежедневието ни, тъй че за правилното им използването са необходими адекватни знания и умения. Бъдещето на образованието също е дигитално. Затова една от основните задачи на активния родител е не да предпазва детето си от модерните технология, а да избере тъкмо онези, които ще повишат неговата дигитална грамотност.




В: Какви са плановете ви за близкото бъдеще?

Проблемът често е в нас, възрастните, че поставяме  граници пред самите нас и проектираме тези  същите и върху децата. Смятаме, че ако нещо ни е трудно и не го разбираме то със сигурност и  децата ни няма да го разберат или харесат. Децата напротив  не са обременени с тези страхове и подхождат много по-адекватно към новостите отколкото на нас възрастните ни се иска. Затова имаме желание да работим по-интензивно върху връзката родител-дете. За тази цел каним повече родители да се включват заедно с децата си в нашите занимания и да се опитват да се учат, мотивират или вдъхновят повече от тях.



Коментари